اسطورهها، پناهگاهی برای انسان در برابر ناآگاهیهایش در زندگی است. در گذشته انسانها با ساخت اسطورهها در تلاش بودند، تا پدیدههای ناشناخته در سیر زندگی خود را شرح بدهند. تفکر درباره چگونگی آمدن زمستان، طولانیترین شب در سال، باران، برف، رعد و برق و...، منجر به وجود آمدن این داستانهای کهن در فرهنگ ایرانی شده است. امروزه این داستانها نسل به نسل منتقل شده تا به ما برسد. اسطورههای زمستان سرشار از پیامهای اخلاقی در زندگی است و با آیینها و آداب و رسوم ایرانیان پیوندی ناگسستنی دارد.
به گزارش ایسنا، آن زمان که کرسیها در خانه مادربزرگ و پدربزرگ روشن بود و کنارشان به دور کرسی جمع میشدیم. با داستانهای مادربزرگ به جهانی دیگر سفر میکردیم که در آن فراانسانها نقش اصلی را داشتند و داستان پس از گذر اسطوره از سختیهای بسیار، قصه، با یک یا چند پیام اخلاقی از زندگی، به پایان میرسید.
امروز شاید فضای خانوادههای ایرانی از این خاطرات نوستالژیک فاصله گرفته باشد، اما رفتار، گفتار و سبک زندگی انسان با اسطورهها گره خورده است و شاید از منشا آن را در زندگی بیخبر باشد. کارکرد اسطوره در زندگی همین است، اسطورهها با اذهان گره خورده است.
اسطوره یا افسانه؟
در میان اندیشمندان، در تعریف اسطوره اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد و نمیتوان به یک معنای واحد دست یافت. در اولین تعریف از اسطوره باید بدانیم اسطوره همان افسانه نیست. در باور عامه اسطوره را خیالی و غیر واقعی میدانند اما باید اسطوره را داستان و سرگذشتی دانست که برگرفته از سنتها، آیینها و روایتها است. اسطوره چگونگی آفرینش و هستی را شرح میدهد. ذهن انسان با اسطوره پیوند خورده و با فلسفه و تفکر به قلمرو فکر، ذهن و زبان راه یافته است.
اسطورهها در زندگی
در گذشته، در زمانی که انسان اولیه مغلوب طبیعت اطراف خود بود و همواره در تلاش بوده است در مقابل پدیدههای غیرقابل توضیح جهان و طبیعت، با ساختن داستانهایی از تاریخ آفرینش، از خود در مقابل ترسهای بسیارش از رخدادهای ناشناخته حفاظت کند. به وجود آمدن اسطورهها اولین تلاشهای انسان برای اندیشیدن است.
اسطورهها همواره از چگونگی پدید آمدن چیزها در جهان سخن میگویند، اساطیر دارای بازیگرانی فراانسانیاند اما همواره با واقعیتها درگیر میشوند. به علت آنکه کنشهایشان همراه با قدرت و اخلاق است، برای انسان به عنوان الگو معرفی میشوند. اسطورهها در هر فرهنگی متفاوت هستند، اما پژوهشگران امروزه سرچشمه تمامی اسطورهها را یکسان میدانند.
اسطورههای زمستان
در فرهنگ ایرانی اسطورههای متعددی وجود دارند و گاه اسطورهها متعلق به شرایط خاصی هستند. در شروع فصل زمستان از بزرگترها و گوشهکنار داستانهای کهن بسیاری را میشنوید که متعلق به این فصل است. اسطوره ماه و خوربانو، ننه سرما، نبرد اهمن و بهمن، نبرد مهر و اهریمن، دیو شب یلدا از شنیدنیترین داستانهای ایرانی است، که هر کدام برای شرح زمستان و پدیدههای طبیعی به وجود آمدهاند.
ماه و خوربانو (خورشید خانم)
در این اسطوره، ماه عاشق خورشید شده است و یکسال در جدال است تا او را در آسمان ببیند اما همیشه زمان طلوع خورشید در خواب میماند. زمانی که او نزدیک عطارد است از او میخواهد تا زمان طلوع او را بیدار کند. زمانی که ماه به خورشید میرسد، ماه مشغول تعریف داستان خود در این یکسال برای خورشید میشود و خورشید زمان طلوع را فراموش میکند و دیرتر از همیشه طلوع میکند. آن شب، طولانیترین شب سال است.
ننه سرما
ننه سرما پیرزنی است که دو پسر به نام اهمن و بهمن و یک دختر به نام آفتاب به هود دارد. پسرانش به دنبال هیزم میروند و بازنمیگردند. دخترش را به دنبال آنها میفرستند و او نیز برنمیگردد. او در جستوجو فرزندانش، سرما را به اوج خود میرساند و سپس تصمیم به آتش زدن دنیا میگیرد. جارویش را آتش میزند و پرتاب میکند. این جارو اگر به دریاها بیفتد، سال پر آبی خواهد بود. همچنین اگر به خشکی بیفتد، خشکسالی خواهد شد.
نبرد اهمن و بهمن
اهمن و بهمن دو فرزند ننه سرما هستند که برادر بزرگ نماد چله بزرگ(۴۰ روز) و برادر کوچک نماد چله کوچک(۲۰روز) هستند. این برادر در طول زمستان به نبرد میپردازند و از صدای فریاد آنان رعد و برق و طوفان رخ میدهد و برادر کوچکتر که برادر بزرگتر را شماتت میکند که به خوبی هوا را سرد و برفی نکرده است تا همه چیز را به نابودی بکشاند. برادر بزرگتر به او میگوید تو عمرت کوتاهتر از آن است که این کار را انجام دهی و بهار به زودی از راه میرسد.
نبرد مهر و اهریمن
در شبی طولانی و تاریک، مهر در غاری از کوههای البرز به دنیا میآید. او فرزند آناهیتا و شب تولدش نخستین شب زمستان است. مهر به هر کجا میرفت، آنجا گرم و روشن میشد و زمستان به بهار نزدیک میشد. اهریمن زاده تاریکی و سرما، دشمن مهر بود. نبرد مهر و اهریمن نمایانگر نبر بین روشنی و تاریکی، سرما و گرما و... بود. شب اول زمستان، بزرگداشت تولد مهر است.
دیو شب یلدا
این دیو در فصل بهار و تابستان در خوابی عمیق است و در اولین شب زمستان بیدار میشود. او دشمن خورشید است و تلاش میکند با ابرهای سیاه، خورشید را خاموش کند تا نورش به زمین نرسد.
اسطوره مسیر اندیشیدن
اسطورههای زمستان نمایانگر تلاش گذشتگان برای شرح پدیدههای طبیعی در فصل زمستان هستند. در اسطوره ماه و خوربانو، چگونگی پدیده بلندترین شب سال توضیح داده میشود. در اسطوره ننه سرما، چگونگی ایجاد سرمای شدید و چرایی ایجاد خشکسالی و... را شرح میدهد. همچنین اسطوره نبرد اهمن و بهمن، چرایی ایجاد پدیده رعد و برق و طوفان را تعریف میکند. و اسطوره نبرد مهر و اهریمن میگوید بعد از تولد مهر در طولانیترین شب سال، با شروع نبرد آنان زمستان به سمت بهار میرود و شبها، روز به روز کوتاهتر میشوند. اسطوره دیو شب یلدا، چرایی وجود ابرهای سیاه را در زمستان میخواهد پاسخ بدهد.
همانطور که بیان شد در گذشته انسانها با ساخت اسطورهها در تلاش بودند، تا پدیدههای ناشناخته در سیر زندگی خود را شرح بدهند. تفکر درباره چگونگی آمدن زمستان، طولانیترین شب در سال، باران، برف، رعد و برق و...، منجر به وجود آمدن این داستانهای کهن در فرهنگ ایرانی شده است. امروزه این داستانها نسل به نسل منتقل شده تا به ما برسد. اسطورههای زمستان سرشار از پیامهای اخلاقی در زندگی است و با آیینها و آداب و رسوم ایرانیان پیوندی ناگسستنی دارد.
نوروز، یکی از کهنترین جشنهای بشری، نه تنها برای ایرانیان بلکه برای بسیاری از مردم جهان، سمبلی از تغییر، نو شدن و امید به آینده است. این جشن ریشه در فرهنگ و تاریخ ایران باستان دارد و هر ساله با فرا رسیدن اعتدال بهاری، زمین و زمان را به میزبانی شادی و زندگی دعوت میکند.
ریشههای نوروز
قدمت نوروز به دوران باستان و زرتشتیان بازمیگردد، جایی که طبیعت، محور اصلی زندگی انسانها بود. ایرانیان باستان، آغاز سال نو را همزمان با بیداری طبیعت جشن میگرفتند و این روز را زمانی برای شروعی تازه و پاک میدانستند. امروزه نیز، نوروز همچنان با قدرت و شکوه، جایگاه خود را در میان ایرانیان و مردمان کشورهای همجوار حفظ کرده است.
آیینهای نوروزی
یکی از مهمترین نمادهای نوروز، سفره هفتسین است. این سفره شامل هفت عنصر با حرف "س" است که هرکدام معنا و مفهومی خاص دارند؛ سبزه برای سرسبزی، سیب برای سلامتی، سمنو برای برکت، و سماق برای صبر و شکیبایی. روشن کردن شمع در کنار این سفره نیز نمادی از روشنایی و امید است.
خانهتکانی نیز از رسوم مهم نوروزی است که نشاندهنده پاکیزگی و آمادگی برای شروعی تازه است. مردم لباسهای نو میپوشند، به دیدار یکدیگر میروند، و با بخشش دلخوریها، سال جدید را با عشق و دوستی آغاز میکنند.
نوروز در طبیعت و زندگی اجتماعی
نوروز نه تنها جشن انسانها، بلکه جشنی برای طبیعت است. در این روزها، زمین از خواب زمستانی بیدار میشود، درختان شکوفه میدهند، و هوای بهاری، حس تازگی را به همراه میآورد. این ارتباط میان انسان و طبیعت، از ویژگیهای برجسته نوروز است که آن را به جشنی جهانی تبدیل کرده است.
در سطح اجتماعی، نوروز فرصتی برای تقویت روابط خانوادگی و اجتماعی است. دید و بازدید، تبادل هدایا، و حتی برپایی جشنهای محلی در شهرها و روستاها، همگی به تقویت حس همبستگی کمک میکند.
پیام نوروز
نوروز پیامآور صلح، عشق، و همزیستی است. این جشن به ما یادآوری میکند که زندگی، فرصتی است برای نو شدن، بخشش، و امید به آیندهای بهتر. در جهانی پر از چالشها، نوروز نمادی از مقاومت، اتحاد، و تداوم فرهنگ است.
معاون راهبردی رئیسجمهوری علت سقوط حکومت بشار اسد در سوریه را ناشی از غرور وی از پیروزی بر مسلحان و کوتاهی از تبدیل پیروزی نظامی به یک توافق سیاسی برد-برد و ایجاد حکومت فراگیر دانست.
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:
«عصر دیروز مصاحبه نسبتا مفصلی داشتم که در آن دیدگاههای شخصی خودم را پیرامون اوضاع سوریه، قدرت منطقهای ایران، وفاق، دستاوردهای دکتر پزشکیان بزرگوار و وضعیت خودم بیان کردم. این دیدگاهها شخصی است.
محورهای مهم:
۱- ایران کشور نیرومندی است که توانسته به دنیا ثابت کند که میتواند از خود دفاع کند.
۲- این دستاورد بزرگ هزینههای سنگینی داشته که بیگمان همه آن ضروری نبوده و میشد با هزینه کمتری بدست بیاید. ولی این نقد، نباید ما را از اهمیت دستاورد بزرگ حفظ تمامیت ارضی ایران برای اولینبار در طول بیش از دو قرن غافل کند.
۳- امروز نوبت ساختن بر روی این دستاورد و برداشتن گام به پیش است. ما دیگر نیازی به نگرش تهدیدمحور نداریم و باید با هوشیاری نسبت با چالشها، با نگاهی فرصتمحور به مردم خود، ایرانیان خارج از کشور، منطقه و جهان، گامهای بعدی را با خودباوری برای توسعه، رفاه و همکاری منطقهای و جهانی برداریم.
۴- کسانی که تصور میکنند با سقوط اسد ایران ضعیف شده است، بر این پیش فرض غلط تکیه میکنند که مقاومت نیروی نیابتی ایران است.
۵- مقاومت نه به وسیله ایران ایجاد شده و نه تداوم آن وابسته به ایران است. دلیل مقاومت اشغال و آپارتاید اسرائیل است. مقاومت در برابر اشغال قبل از انقلاب وجود داشته است. ایران از این حرکت خودجوش مردمی حمایت میکند.
۶- تاریخ نشان میدهد که مقاومت هیچگاه به عنوان نیروی نیابتی برای اهداف ایران و از سوی ایران اقدامی انجام نداده، بلکه اهداف ملی خود را دنبال کرده است. به عنوان دو نمونه از دهها نمونه تاریخی، عملیات ۷ اکتبر بدون اطلاع ایران انجام شد و وعده صادق یک و دو از خاک ایران انجام شد و نه توسط مقاومت.
۷- علت سقوط اسد غرور وی از پیروزی بر مسلحین و کوتاهی از تبدیل پیروزی نظامی به یک توافق سیاسی برد برد و ایجاد حکومت فراگیر بود. ولی سرعت سقوط برای هیچکس قابل پیشبینی نبود.
۸- پیروزیهای نظامی مقطعی است و تاریخ نشان میدهد که اگر به توافق سیاسی برد برد نینجامد، میتواند آغازی برای شکست باشد. نمونه قرهباغ مثال خوبی برای نمایاندن این واقعیت است.
۹- شرایط سوریه کنونی ناپایدار و سیال است و تنها ایجاد یک دولت فراگیر که به همه مردم سوریه و مقدسات آنها احترام بگذارد میتواند به آرامش بیانجامد.
۱۰- خطر داعش و تروریسم خطری است که هنوز وجود دارد و همه باید نسبت به آن حساس و هماهنگ باشند.
۱۱- دکتر پزشکیان به وعدههای خود در مورد فیلترینگ و حقوق بانوان پایبند است و با روش خود برای تحقق آن تلاش میکند.
۱۲- وفاق تنها به معنی ایجاد همدلی در درون حاکمیت نیست، بلکه به معنی شنیدن صدای مردم است، شامل کسانی که در انتخابات شرکت نکردند...
تقاضا میکنم به تیترهای گمراهکننده توجه نکنید. سپاسگزارم.»
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پس از حدود ۵۹ سال حکمرانی، دولت بشار اسد سقوط کرد؛ تحولی بزرگ که تأثیرات مستقیم آن بر مردم سوریه غیرقابلانکار است، اما پیامدهای این رخداد به مرزهای سوریه محدود نخواهد شد و لبنان بهعنوان همسایهای نزدیک و درهم تنیده با سوریه، از مهمترین کشورهایی است که تحت تأثیر این تغییر قرار میگیرد.
لبنان به دلیل مرزهای مشترک جغرافیایی و روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عمیق با سوریه، همواره از تحولات سوریه تأثیر پذیرفته است. پایان حکومت اسد، اکنون این وابستگیها را وارد مرحلهای جدید کرده و چالشهای نوینی را پیش روی لبنان قرار داده است.
نخستین روز بدون همسایگی با دولت بشار اسد
مرز المصنع و پنج مرز دیگر لبنان با سوریه در ساعات و روزهای پیش از سقوط دولت اسد و اولین صبح بعد از آن، شاهد حضور هزاران آواره سوری بود که به سمت لبنان روانه شدند. علیرغم آمادهباش ارتش لبنان، شرایط مرزهای منتهی به سوریه آرام گزارش شد و حضور چشمگیری از نیروهای نظامی مشاهده نشد.
در منطقه طرابلس که بهعنوان پایگاه اصلی مخالفان بشار اسد در لبنان شناخته میشود، بر خلاف انتظار در حمایت از سقوط اسد تجمعهای قابل توجهی یا خوشحالی عمومی دیده نشد.
جریانهای شیعی لبنان، چون حزبالله که روابط خوبی با دولت بشار اسد داشتند و همچنین جریان امل تاکنون واکنش رسمی به این رویداد نشان ندادهاند.
پیامدهای این تحول بر معادلات سیاسی و امنیتی لبنان، بهویژه در میان جناحهای داخلی، در روزهای آتی شفافتر خواهد شد.
بحران آوارگان و فشارهای اقتصادی
از آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱، بیش از دو میلیون آواره سوری وارد لبنان شدند که این برآورد با توجه به بحران اخیر سوریه نیز بیشتر شده است.
کمکهای ماهانه ۸۰ یورویی سازمانهای بینالمللی به این آوارگان در گذشته، ضمن تشدید فشار بر زیرساختهای اقتصادی لبنان، تحولاتی ناخواسته را بر ساختارهای اجتماعی و اقتصادی این کشور تحمیل کرده است.
تداوم و افزایش حضور آوارگان سوری در لبنان، در کنار افزایش نرخ بیکاری و کاهش تولید ناخالص داخلی، این کشور را در مسیری قرار داده که بیش از گذشته نیازمند حمایتهای بینالمللی و منطقهای برای مدیریت این بحران کرده است.
محدودیتهای تجاری و اهمیت بندر بیروت
با بسته شدن موقت مرزهای زمینی میان سوریه و لبنان، این کشور اکنون تنها از طریق بندر بیروت با جهان خارج ارتباط تجاری دارد. این بندر که در سال جاری حدود ۳.۶۶ میلیون تن کالا جابهجا کرده است، نقشی کلیدی در واردات کالاهای اساسی و صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی لبنان ایفا میکند.
با این حال، هرگونه اختلال در امنیت تجارت دریایی، میتواند اقتصاد لبنان را با بحرانهای عمیقتر مواجه کرده و وابستگی این کشور را به حمایتهای خارجی افزایش دهد.
چالشهای امنیتی و سیاسی
لبنان در شرایط بحرانی قرار دارد. از یک سو، آتشبس ناپایدار با رژیم صهیونیستی هر لحظه ممکن است نقض شود و از سوی دیگر، قدرتگیری جریانهای تندرو در مرزهای شمالی لبنان تهدیدی جدی به شمار میرود.
این شرایط میتواند بر ثبات داخلی لبنان تأثیر منفی گذاشته و مقاومت از جمله حزبالله را در برابر تهدیدات خارجی با چالش مواجه کند.
گروههای معارض مسلح سوری نظیر هیات «تحریرالشام» پس از تسلط بر سوریه، احتمالاً تلاش خواهند کرد تا مانع از تأمین لجستیک حزبالله از طریق سوریه شوند. این تحول میتواند برای حزبالله محدودیت زا شود و چالشی برای مقاومت در زمینه توازن منطقه ای ایجاد کند.
تحولات سوریه آغازگر دورانی پیچیده برای لبنان است. این کشور اکنون با بحرانهای چندوجهی اقتصادی، اجتماعی و امنیتی مواجه است. راهبردهای دقیق و همکاریهای منطقهای، شرط عبور لبنان از این بحرانها و حفظ ثبات در این کشور خواهد بود.
ثث
حاتم شکری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تعهد بیمه شده فعال استان همدان در سال جاری ۱۲۰ هزار نفر است که تاکنون ۸۰ هزار نفر معادل ۷۵ درصد تاکنون تمدید و ثبت نام کردند که در آمارنامه کشوری بالاترین ضریب نفوذ بیمه شدگان فعال را به خود اختصاص داده است.
وی از افزایش نرخ وفاداری و سطح ضریب نفوذ بیمه در استان همدان خبر داد و افزود: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر استان همدان با ۴۴ درصد تحقق تعهد سالانه ضریب نفوذ بیمه در رتبه سوم کشوری قرار دارد.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان همدان گفت: همدان در شاخصه کشوری بررسی عملکرد استان ها در تراز ۲۰ ساله ضریب نفوذ بیمه شده فعال یا نرخ وفاداری که شاخصه مهم پایداری صندوق های بیمه ای است در رتبه سوم کشور قرار دارد.
شکری اظهار کرد: پنج هزار نفر از روستاییان و عشایر استان از ابتدای سال جاری تاکنون عضو این صندوق شدهاند و مجموع آمار بیمه شدگان به ۱۶۷ هزار نفر افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: از سال ۱۳۸۴ تاکنون بیش از ۱۶۷ هزار نفر زیر پوشش این صندوق قرار گرفتند و بیش از ۹ هزار نفر نیز مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت از این صندوق دریافت میکنند.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان همدان ادامه داد: همچنین بیش از ۵۰۰ حکم مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت سرپرست خانوار صادر شده است.
شکری یادآوری کرد: احکام مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر بخش شیرین سو شهرستان کبودرآهنگ هفته گذشته در مراسمی به مناسبت ۱۳ آذر روز بیمه با حضور حضرت آیتالله شعبانی موثقی نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان، فرماندار کبودرآ هنگ و مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان اهدا شد.
وی اظهار کرد: ۵۰ کارگزاری در استان همدان به روستاییان و عشایر خدمات ارائه می دهند و تمام فرآیندهای بیمهای به صورت الکترونیکی است.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان همدان همچنین با بیان اینکه ماهیت این صندوق اختیاری و جامعه هدف صندوق ۲۸۹ هزار نفر در استان است، ادامه داد: بازنشستگی، از کارافتادگی، مستمری فوت به بازماندگان از مزایای اصلی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر محسوب می شود.
شکری افزود: جامعه هدف این صندوق ساکنان روستا و مناطق عشایری، افراد ساکن در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و شاغلان فصلی، قالیبافان، زنبورداران و کشاورزان شهرهای با جمعیت بالای ۲۰ هزار نفر هستند.
وی ادامه داد: همچنین رانندگان برون شهری در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، زنان سرپرست خانوار بهزیستی، تمامی مشاغل وابسته به کشاورزی، کارکنان مراکز دامپزشکی، اعضا سازمان نظام مهندسی کشاورزی و شاغلان صنایع دستی در شهر و روستا و کارگران فصلی مشمول عضویت و استفاده از مزایای صندوق هستند.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان همدان همچنین یادآور شد: این صندوق در راستای ایجاد عدالت اجتماعی و رفع تبعیض بین روستاییان و عشایر و مردم شهری برای دریافت حقوق بازنشستگی در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد.
شکری افزود: بیمه اجتماعی نقش تاثیرگذاری در اقتصاد خانوادهای روستایی وعشایری دارد و از مهاجرت این قشر تولیدگر به شهر جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: دهیاران به عنوان بازوان اجرایی دولت در روستا می توانند در شناسایی افراد بدون پوشش بیمه کمک کنند تا همه بتوانند از این خدمت ارزنده که موجب حفظ و کرامت انسانی میشود بهرهمند شوند.